فهرست بستن

مراحل ثبت برند و مدارک لازم در سال ۱۳۹۹

مراحل ثبت برند و مدارک لازم در سال ۱۳۹۹

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند می بایست فرد متقاضی اظهارنامه علائم تجاری را تسلیم اداره ثبت شرکت ها نماید.در جهت تکمیل اظهارنامه فوق می توان از دو روش اقدام به کار کرد، اول اینکه، فرد متقاضی با مراجعه مستقیم به اداره ثبت علائم تجاری،درخواست ثبت علامت تجاری می نماید.دوم، فرد متقاضی با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری به آدرس اینترنتی( ip.ssaa.ir) روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مرحله به مرحله فرمهای الکترونیکی را تکمیل کرده و برند خود را به ثبت می رساند. لازم است قبل از تکمیل فرم، تمامی مدارک مورد نیاز را از قبل آماده و اسکن نموده تا کار ثبت علامت تجاری شما سریعاً انجام شود. روند کاری ثبت علامت تجاری خود را نیز می توانید با ارجاع به همین سامانه اینترنتی، بخش ثبت درخواست ها پیگیری نمایید.

سامانه ثبت برند

علامت تجاری یا نشان تجاری هر شرکت که به نوعی معرف آن شرکت می باشد، گرید یا برند نامیده می شود. هر شرکت به منظور دستیابی به بازار کار، تجارت محصول و خدمات رسانی،   اقدام به ثبت علامت تجاری می نماید. این علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها، بخش علائم و اختراعات به ثبت قانونی می رسد تا در انحصار شخص و شرکت مربوطه باشد و تا زمانی که آن را به ثبت نرساند، هیچ حقی نسبت به آن برند ندارد. لذا هر متقاضی باید بتواند با آگاهی از شرایط و ملزومات ثبت آن و طی کردن فرآیندهایی، اقدام به ثبت علامت تجاری خود نماید.

در این مطلب ابتدا مزایای ثبت برند را بیان نموده و در ادامه، مدارک الزامی برای ثبت علامت تجاری و فرایند ثبت برند به اختصار تشریح می گردد.

آموزش گام به گام ثبت برند

برند همان علامت تجاری معتبری است که هر شخصی در بازار کار و تجارت خود از آن به عنوان نشان و علامت تجاری محصول و خدمت خود استفاده می کند. لذا باید این نشان و علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکتها و علائم و اختراعات به ثبت رسمی برسد تا حق انحصار آن فقط مربوط به خود شخص و محصول و خدمت وی باشد. اما براساس ماده ۲ قانون اداره ثبت و علائم و اختراعات یک برند یا علامت تجاری تا زمانی به ثبت نرسد کسی حق انحصار آن را ندارد و زمانی به ثبت رسانده شود، حق استعمال انحصاری آن متعلق به او خواهد بود؛ بنابراین باید برای ثبت برند یا علامت تجاری حتماً فرایند کار و مدارک و شرایط آن به درستی انجام شود.

در این مقاله به مزیت های کلی که ثبت علامت تجاری دارد، اشاره شده است، هم چنین مواردی که باعث می شود هر چه سریعتر برند خود را ثبت کنیم نیز آورده شده و به مراحل و مدارکی که برای ثبت علامت تجاری در سازمان اسناد و املاک کشور ، مورد نیاز می باشد، پرداخته شده است.

ازبرند به عنوان نماد و علامت تجاری سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات، کارخانه‌ها و سایر ارگان‌ها استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر برند، نماد، علامت و نشانه تجاری خدماتی است که به گونه‌ای معرف فرایند عملکرد یک مجموعه است. قابل ذکر است که بایستی نشان تجاری برگزیده شده جهت مالکیت، بر اساس قوانین مربوطه بصورت رسمی ثبت شود. مادامی که برند و یا نشانه تجاری به ثبت نرسیده باشد، حق انحصاری برند در گرو شخص نخواهد بود. درنتیجه با ارائه مدارک مرتبط با پروسه و یا فرایند کاری، نشانه تجاری ثبت و حق انحصاری آن متعلق به شخص خواهد بود.

ثبت برند شرکت

نشانه و علائم تجاری که از آن به عنوان برند و یا لوگو یاد شده و به گونه‌ای معرف نوع خدمات، محصول، کالا در دنیای اقتصادی و بازاریابی خواهد بود و ماحصل آن شناخت متقاضیان نسبت به ماهیت و چگونگی فرایند تجاری کمپانی و یا شرکتی است که لوگو و یا علامت انحصاری بر آن درج شده است، می‌باشد. درواقع برند و یا برندینگ که از آن به عنوان نشان تجاری یاد می‌شود، خاصیت و ماهیت شرکت را به ثبت می‌رساند و پس از ثبت آن، هیچ فرد و یا مجموعه‌ای قادر نخواهد بود نشان تجاری ثبت شده را متعلق به خود بداند و یا از آن سوء استفاده کند. لازم به ذکر است که برند ثبت شده دارای اعتبار ده ساله می‌باشد و پس از گذشت ده سال به مدت ۶ ماه فرصت آن را خواهید داشت که ثبت علامت تجاری خود را تائید نمایید.

ثثبت علامت تجاری نیز حدودا بین ۳۰ تا ۶۰ روز زمان می‌برد. ثبت علامت تجاری طبق سلیقه درخواست کننده می‌تواند بصورت لاتین و یا فارسی نگاشته شود. ثبت برند بصورت لاتین مستلزم داشتن کارت بازرگانی است. همچنین ثبت برند بصورت فارسی مستلزم داشتن کارت عضویت بازرگانی بوده و یا بایستی فرد دارای مجوز فعالیت اقتصادی باشد. نکته قابل توجه آن است که اگر نشان تجاری ثبت شده از نظر تشابه آرم، لوگو و یا برند تجاری شاکیانی به همراه داشته باشد، ثبت علامت تجاری درخواست کننده، باطل خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس تماس حاصل فرمایید

برند چیست ؟

نام و علامت تجاری است که برای به خاطر ماندن لوگو و اسم شرکت به محض دیدن و شنیدن آن محصول برند نامیده می شود .

برند (برندینگ) یا علامت تجاری شامل لوگو و نام شرکت می باشد که بعد از ثبت فرد دیگری قادر به ثبت آن نیست . مدت زمان اعتبار برند ثبت شده ۱۰ سال است که بعد از به اتمام رسیدن این زمان تا ۶ ماه میتوان برای تمدید برند اقدام نمود. زمان حدودی اخذ برند بین ۳۰ تا ۶۰ روز کاری می باشد .

برند را در ۴۵ طبقه مختلف میتوان ثبت نمود . هر برند بعد از شناخته شدن معمولا در تمام طبقات ، برند خود را ثبت میکند مثل برند شاتل که این کار را انجام داده است .

درخواست ثبت علامت تجاری می تواند به صورت نوشته لاتین یا فارسی باشد جهت ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی یه کارت عضویت اتاق بازرگانی و جهت ثبت برند فارسی نیاز به کارت عضویت یا بازرگانی یا مجوز فعالیت یا بهره برداری می باشد که در جهت دریافت هر کدام از این مجوزها یا کارت ، موسسه نیک پارس می تواند با شما همکاری لازم را داشته باشد.

اگر برند ثبت شده از نظر اسم و شکل لوگو و هم آوایی داشتن شاکی داشته باشد درخواست ثبت علامت تجاری شما باطل و منحل می شود .

مزایای ثبت برند

به طور حتما شرکت و یا سازمانی که برند شود، پولدار هم می شود و این دو رابطه بسیار نزدیکی با همدیگر دارند. یکی از مهم ترین بخش های شناخته شدن، ثبت برند ماست. این کار باعث می شود که به صورت رسمی و حرفه ای کار خود را شروع کنیم و زمانی که مشتریان با ما ارتباط بگیرند و ثبت علامت تجاری ما را ببینند به راحتی درک می کنند که با یک شرکت حرفه ای و متخصص در حال ارتباط هستند و بسیار راحت به ما اعتماد می کنند.

ثبت علامت تجاری همه راه برندسازی و شناخته شدن نیست و عوامل دیگری هم چون روش های تبلیغات شرکت، چگونگی مدیریت ارتباط با مشتریان، میزان کیفیت محصولات و خدمات ما نیز در برندسازی بسیار مهم است. اساسا ثبت علامت تجاری برای بعد از برند شدن مفید است و باعث می گردد که برند ما حفظ شود و کسی نتواند از اسم و رسم ما در میان جامعه بدون این که ما اطلاعی داشته باشیم، سوءاستفاده کند.

مشاوره ثبت برند

شما عزیزان می توانید به راحتی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید و برند خود را به ثبت برسانید، اما ممکن است از کارهای اداری زیاد خوشتان نیاید و یا هم چنین هنوز برند و نشان تجاری خود را انتخاب نکرده اید و یا نسبت به آن شک دارید. اگر این حس شک و شبهه در ذهن شما ایجاد شود ممکن است در آینده ای نزدیک بخواهید نام برند خود را تغییر دهید که باید دوباره هزینه های اضافی پرداخت کنید، پس اگر می خواهید به صورت قاطع برند خود را به ثبت برسانید، طوری که در آینده نخواهیم دوباره آن را تغییر دهیم، بهتر است از نظرات کارشناسان ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس در این زمینه استفاده کنید.

ثبت برند تجاری

جهت محافظت از علامت تجاری، پس از آنکه برند شما با توجه به ارائه مدارک لازم و اظهارنامه ثبت شد، دفاتر ملی و ناحیه‌ای از برند شما محافظت می‌کند. درواقع وظیفه اینگونه دفاتر آن است که اطلاعات داده شده مبنی بر ثبت و یا تمدید ان را نگهداری نماید.  از ثبت علامت تجاری بصورت جداگانه در دفاتر هر منطقهWIPOقابل ذکر است که سیستم بین المللی و هر کشور جلوگیری می‌نماید.جهت ثبت بین المللی علائم که ازسوی سازمان مالکیت جهانی با عنوان توافق نامه مادرید تنظیم و ابلاغ شده است، متقاضی برای ثبت بین‌المللی برند خود بایستی مدارک مربوطه را  ارسال نماید و بدین جهت درخواست بین‌المللی نشان WIPOبه مرکز بین المللی ژنو آن است که پس WIPOتجاری خود را در سیستم مادرید نیز به ثبت رساند.

وظیفه دفتر از ثبت نام تجاری آن را به یکی از کشورهایی که عضوی از تعهدات ژنو هستند، ارسال کند. ثبت بین المللی نشان تجاری، فرایند اداری را دربر می گیرد. بطور کلی ثبت برند تجاری بصورت بین المللی، فرایندی ایمن است که در وهله اول بایستی در کشور مربوطه برند تجاری ثبت شده و سپس بین‌المللی شود

دیدگاهتان را بنویسید